Zapytaj o części 42 20 59 789

strona główna

części do Twojego auta

Filtr paliwa - dlaczego jest tak ważny?

Czystość układu zasilania paliwem to absolutna podstawa poprawnego działania jednostki napędowej. Jak sprawić, by silnik zawsze dostawał odpowiednią dawkę paliwa i pracował w sposób maksymalnie efektywny? Jednym z elementów tego układu jest filtr paliwa. I nawet pomimo tego, że w Polsce już od kilku lat problem "chrzczonego" paliwa jest w zasadzie marginalny, to warto pamiętać o szczególnej dbałości o ten układ, w szczególności w przypadku silników diesla.

Historia

Praktycznie od zarania dziejów automobilizmu zapewnienie silnikom odpowiedniej dawki paliwa spędzało sen z powiek konstruktorom i to zarówno producentom silników o zapłonie iskrowym (jednostki benzynowe - wynalezione w 1876) oraz samoczynnym (silniki dieslowe - od roku 1892). Konstrukcja filtra paliwa w obu tych silnikach nieco jednak się różniła. W przypadku jednostek benzynowych, które praktycznie do lat 80 XX wieku oparte były na zasilaniu gaźnikowym, filtry paliwa wbudowane były właśnie w ten element zasilania. W założeniu producentów takie rozwiązania miały wytrzymać tak długo jak sam silnik, co w połączeniu z benzyną nieco gorszej jakości doskonale tłumaczy niegdysiejszy mit, że silniki benzynowe nie wytrzymują zbyt dużych przebiegów.

Z kolei w przypadku silników wysokoprężnych oddzielne filtry stosowane były praktycznie zawsze - filcowe lub materiałowe, wymagały wymiany w momencie pojawienia się większych zabrudzeń, uniemożliwiających przepływ paliwa.

Działanie filtra i jego budowa

W większości nowoczesnych aut filtry paliwa to metalowe puszki, które ulokowane są w okolicach kolumn amortyzatorów bądź w pobliżu ściany grodziowej. Można ten element łatwo rozpoznać - przymocowane są bowiem do niego przewody przez które przepływa paliwo.

Jak działa filtr? Krótko mówiąc, jego zadaniem jest ochrona układu zasilania paliwem przed wszelkiego rodzaju zabrudzeniami. Jest to szczególnie istotne w przypadku nowoczesnych jednostek wysokoprężnych oraz benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Parametry tych silników wymuszają bowiem stały przepływ wysokiej jakości paliwa. Jeżeli jest to zaburzone, to w krótkim czasie może dojść do utraty mocy, a nawet uszkodzenia elementów układu wtryskowego.

Gdzie kupić w dobrej cenie sprawdzony filtr paliwa?

Filtry paliwa kupimy praktycznie w każdym sklepie motoryzacyjnym. Rozpiętość cen tych elementów potrafi przyprawić o zawrót głowy, dlatego zdecydowanie lepiej wyszukać filtry w Internecie, bo ceny są nawet kilkukrotnie niższe niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Aby kupić rzeczywiście dobry filtr paliwa warto wybierać duże sklepy internetowe, jak motoneo.pl - pozwoli to uniknąć podróbek lub zakupu niewłaściwego towaru, nie pasującego do Twojego auta.

Czy warto wybrać oryginalny filtr paliwa czy też zamiennik? Cóż, pamiętajmy o tym, że zarówno produkty oryginalne, jak i zamienniki często pochodzą z tej samej fabryki. Ostatecznie, firmy samochodowe nie wytwarzają podzespołów we własnym zakresie, a jedynie zlecają dostarczenie tychże przedsiębiorstwom zewnętrznym. Owszem, oryginalny filtr Twojego Opla czy Nissana może mieć na obudowie logo producenta auta, ale istnieje duża szansa, że identyczny filtr kupisz znacznie taniej, tylko bez logo. I wcale nie jest to podróbka! Wystarczy, że podasz sprzedającemu w sklepie numer VIN swojego auta, a ten będzie w stanie dobrać odpowiednie rozwiązanie.

Producenci filtrów

Jakie firmy produkują filtry paliwa? Nazwy są analogiczne jak w przypadku wszystkich innych części zamiennych - począwszy od polskiego Filtrona, przez części niemieckiej firmy Bosch, Valeo, Champion, Mann, Mahle oraz całe mnóstwo innych marek.

Objawy świadczące o awarii

Jak rozpoznać zużycie filtra paliwa? Poniżej prezentujemy kilka podstawowych problemów jakie mogą wystąpić w samochodach ze zużytym filtrem.

1. Brak mocy

Ten objaw występuje zarówno w jednostkach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Silnik nie dostaje odpowiedniej dawki paliwa, bowiem to jest zatrzymane przez zatkany filtr, w rezultacie czego "dusi się" i zaczyna szarpać. Prowadzi to do znacznej utraty mocy, odczuwalnej choćby podczas przyspieszania bądź wyprzedzania.

2. Podwyższone spalanie

Zużyty filtr może dosyć znacznie podwyższyć zapotrzebowanie jednostki na paliwo. Warto pamiętać, że układ wtryskowy zaprogramowany jest na określone dawki paliwa. Jeżeli to nie zostanie dostarczone, komputer silnika zaczyna się gubić i przekazywać sygnały o jeszcze większym zapotrzebowaniu na paliwo. W rezultacie, pompa tłoczy mnóstwo paliwa, które jednak nie powoduje wzrostu mocy, gdyż blokuje je zużyty już filtr.

Pytania od naszych Klientów

Kupując filtry paliwa w motoneo.pl bardzo często pytacie nas, czy wymiana tego elementu rzeczywiście ma sens. Zdecydowanie tak, a w silnikach Diesla jest to wręcz obowiązek. Filtr paliwa, jak każda część w samochodzie, ulega naturalnemu zużyciu, wskutek czego traci po pewnym czasie swoje właściwości. Zakup filtra nie wiąże się ze zbyt dużym wydatkiem, a jednocześnie oszczędności na tym polu nie mają sensu - jeżeli brudne paliwo trafi do ukladu, ryzykujemy uszkodzeniem wtryskiwaczy, co z kolei przełoży się na kosztowną (nawet kilkanaście tysięcy złotych) konieczność ich naprawy!

Równie często pytacie nas o to, co jaki czas należy wymieniać filtr. Generalnie sugerujemy tutaj stosowanie się do zaleceń producenta auta, aczkolwiek w przypadku silników wysokoprężnych warto taką operację przeprowadzić co roku, przed każdą zimą. Da to pewność, że w filtrze nie będzie zabrudzeń z poprzednich zim, mogących zaburzyć poprawne działanie układu.

A co zrobić gdy w filtrze paliwa mechanik zauważy opiłki? Cóż, nie jest to normalny objaw! Tak dzieje się choćby w przypadku silników Forda z serii TDCI (początek ubiegłej dekady), gdzie łuszcząca się pompa paliwa powodowała właśnie takie objawy. Jakiekolwiek ciała stałe nie będące typowymi zabrudzeniami powinny natychmiast wzmóc czujność!

Czy warto wybrać filtr paliwa z podgrzewaczem? Zdecydowanie tak! Da to pewność rozruchu diesla w każdych warunkach, nawet przy siarczystych mrozach.

Gdzie znajduje się filtr?

Tak jak pisaliśmy już wyżej, filtry paliwa znajdziemy w okolicach kolumny McPhersona oraz w pobliżu ściany grodziowej. Niektóre popularne auta mają filtry paliwa ulokowane w pobliżu zbiornika - tak jest na przykład w hicie rynku wtórnego, czyli Audi A4 B7, z silnikiem benzynowym 1.8T.

Czy można samemu wymienić filtr? Jeżeli ten element znajduje się pod maską, to jego wymiana nie powinna nastręczać większych problemów, ale trzeba uważać na zapowietrzenie układu paliwowego. Z kolei filtry paliwa w baku wymagają specjalnych kluczy których zakup tylko dla wykonania tej operacji jest zwyczajnie nieopłacalny - w tym wypadku lepiej zostawić to zadanie specjaliście.

szukaj po numerze części

Kontakt

dla tel. stacjonarnych: 801 000 149
dla wszystkich: 42 20 59 789
Oddzwonimy:
Oddział Łódź + infolinia:
Wróblewskiego 90/92
Pon-czw: 8:00-18:30 *
Pt: 8:00-18:00
Sob: 9:00-13:00

* magazyn wydający towar pracuje do godziny 18:00

Oddział Piotrków Trybunalski:
Próchnika 2
Pon-pt: 8:00-18:00
Sob: 9:00-13:00

Udostępnione tutaj dane, w szczególności cała baza danych, nie mogą być kopiowane. Zabronione jest kopiowanie w całości lub w części danych lub całej bazy danych, rozpowszechnianie oraz przekazywanie osobom trzecim bez wcześniejszej zgody TecDoc. Złamanie zasad stanowi naruszenie praw autorskich i będzie prawnie ścigane.