Lampy samochodowe
- Lampy samochodowe - oświetlenie samochodowe
Lampy samochodowe
Ilu kierowców regularnie sprawdza stan reflektorów w swoich autach? Cóż, zdecydowana większość poświęca uwagę temu elementowi dopiero wtedy, gdy akurat trzeba wymienić przepaloną żarówkę. Tymczasem lampy to jedne z najważniejszych elementów każdego samochodu. W dzisiejszym artykule poświęcimy nieco więcej uwagi temu właśnie elementowi.
Historia i informacje
Konieczność zastosowania oświetlenia pojawiła się już w momencie, gdy pierwsze samochody wyjechały na drogi. Auta z początku XX wieku wyposażone były w rozwiązanie używane choćby w powozach konnych, a mianowicie lampy gazowe. Ot, weźmy choćby Forda T. Ów pojazd, uważany za prekursora współczesnej motoryzacji, wyposażony był w lampy karbidowe (z przodu) oraz olejowe (z tyłu) Dziś to niewyobrażalne (co powiedzieliby ekolodzy?), ale w momencie debiutu tego modelu elektryczne oświetlenie było jeszcze rzadkością - dynama produkujące zasilanie dla lamp zaczęły być powszechnie stosowane dopiero w latach 20. A tak przy okazji kolejna ciekawostka - standardowo, samochody w tamtym czasie wyposażone były wyłącznie w przednie reflektory. Tylne lampy oraz światła stopu pojawiły się dopiero około 1915, a po kolejnych 30 latach powszechnym stało się stosowanie kierunkowskazów oraz świateł stopu, zintegrowanych z resztą nadwozia.
W zasadzie w kolejnych dziesięcioleciach nie wprowadzano jakichś rewolucyjnych zmian w konstrukcji oświetlenia samochodowego. Dopiero w latach 60 wprowadzono pierwsze lampy halogenowe. Jak działa halogen? Sama bańka takiej żarówki wypełniona jest mieszanką gazu, która wchodzi w reakcję z włóknem wolframowym z którego wykonane są te elementy. W takiej mieszance obecny jest halogen, od którego zresztą pochodzi nazwa samych żarówek.
Kolejnym bardzo ważnym momentem w historii lamp samochodowych było wprowadzenie reflektorów typu ksenonowego oraz lamp typu LED. Szczególnie to ostatnie wydarzenie stanowi w zasadzie jedną z najbardziej istotnych modyfikacji w historii, gdyż tego rodzaju rozwiązania obecne są w praktycznie każdym nowym aucie sprzedawanym na terenie UE po 2012.
Rozporządzenie Komisji UE 1194/2012 przewiduje, że firmy samochodowe sprzedające swoje wyroby na terenie Unii Europejskiej winny wyposażać je w oświetlenie LED właśnie. Takie rozwiązanie ma za zadanie oszczędzać środowisko, bowiem moduły LED cechuje lepsza wytrzymałość oraz większa wydajność.
(©antonmatveev / fotolia / 81565151 )
Budowa lampy samochodowej
Jak zbudowane są reflektory w samochodach? I choć teoretycznie wszystkie lampy w samochodach powinny mieć identyczną budowę, to jednak prowadzenie niektórych modeli po zmroku oznacza istną katorgę dla oczu kierowcy, a w przypadku innych jazda jest nawet całkiem przyjemna. Jaka jest przyczyna tych różnic?
Cóż, warto pamiętać o tym, że oprócz swojej podstawowej funkcji, reflektory mają także ogromne znaczenie dla wyglądu samochodu. Niestety, wizja designerów projektujących przedni pas auta nie zawsze wiąże się z dostatecznie dobrym oświetleniem przestrzeni przed samochodem. Pomijając już jednak ten rozdźwięk pomiędzy designem i chłodną kalkulacją inżynierów, skupmy się na samej budowie reflektorów.
Tradycyjna lampa samochodowa składa się ze źródła światła, odbłyśnika, szyby, obudowy, a także z elementu regulacyjnego. Jakie są funkcje poszczególnych elementów? Źródłem światła może być wspomniana już wyżej reakcja chemiczna pomiędzy znajdującym się wewnątrz reflektora gazem oraz elementami lampy. Z kolei odbłyśnik (często określany także mianem lustra) odpowiedzialny jest za kierowanie wiązki światła w taki sposób, by precyzyjnie doświetlała ona drogę przed pojazdem. Warto dodać, że producenci stosują różnego rodzaju luster: paraboloidalne, wieloparaboidalne, a także projektorowe (zazwyczaj w przypadku reflektorów ksenonowych.
Czym jest element regulacyjny? Zadaniem tej części jest stałe dostosowywanie zasięgu świateł - dzieje się to przy użyciu specjalnego regulatora (systemy ręczne) lub elektronicznych czujników (rozwiązania automatyczne), które stale sprawdzają pozycję nadwozia, dostosowując tym samym wysokość świecenia reflektorów.
(©peych_p / fotolia / 146231247 )
Warto również wspomnieć o szybach reflektorów, bo to ich przejrzystość zapewnia odpowiednie ustawienie snopu światła. Producenci stosują dwa rozwiązania - szyba gładka (przezroczyste tworzywo sztuczne, odporne na uszkodzenia) oraz rozpraszająca (zawierająca wiele soczewek i rozdziela światła pionowe oraz boczne).
Gdzie kupić lampy do auta?
Co zrobić gdy reflektor Twojego auta ulegnie uszkodzeniu lub naturalnemu zużyciu? W przypadku nowszych aut jedynym rozwiązaniem wydaje się wizyta w autoryzowanej stacji obsługi, lecz koszty zakupu takiego elementu potrafią naprawdę negatywnie zaskoczyć. Wielu posiadaczy nieco bardziej popularnych modeli stawia na kupno elementów używanych, ale to również nie jest rozwiązanie - duża ilość części pochodzi z aut z Wielkiej Brytanii, a ze względu na inne niż w kontynentalnej Europie skierowanie snopu światła, znacznie utrudnia eksploatację na polskich drogach oraz problemy z przeglądami.
Rozwiązaniem może zatem być kupno wysokiej klasy zamienników, jak choćby te oferowane w motoneo.pl. Znaleźć tu można części samochodowe do większości popularnych na polskich drogach samochodów! Dodatkowo, w odróżnieniu od cen w autoryzowanych stacjach obsługi, te produkty można nabyć naprawdę znacznie taniej, a przy tym nie odbiegają jakością od oryginałów sygnowanych znaczkiem producenta auta.
Zalety i różnice pomiędzy poszczególnymi technologiami
Co jest lepsze - lampy LED? A może halogeny? Poniżej krótkie podsumowanie wad i zalet poszczególnych typów oświetlenia.
Lampy LED
Jak już pisaliśmy powyżej, od 2012 producenci mają obowiązek stosowania lamp typu LED we wszystkich nowych samochodach, jako świateł do jazdy dziennej. Ogromną zaletą reflektorów LED jest efektywne wykorzystanie energii. Przykładowo, w przypadku żarówek halogenowych aż 80 procent zużytej energii przekształcana jest w ciepło, podczas gdy oświetlenie typu LED wykorzystuje do produkcji światła praktycznie całą energię. Sporym atutem jest także samo światło, które ma barwę zbliżoną do światła słonecznego, a także trwałość, wynosząca nawet 100 tysięcy roboczogodzin (dla porównania - w przypadku lamp ksenonowych jest to 10 tysięcy godzin, w przypadku halogenów o połowę mniej). I nie można zapomnieć również o innej zalecie reflektorów LED, jaką jest naprawdę efektowny wygląd pojazdu.
Niestety, to rozwiązanie ma także wady. Są nim ogromne koszty zakupu - w przypadku kolizji bądź uszkodzenia wymiana reflektora LED na nowy oznacza wydatek co najmniej kilku tysięcy złotych. W wielu wypadkach problematyczna będzie także samodzielna wymiana uszkodzonego elementu, ponieważ światła LED zgrupowane są zazwyczaj jako całe moduły. Automatycznie podwyższa to koszty, również w warsztacie naprawczym.
Halogeny
Lampy halogenowe w samochodach powoli odchodzą do lamusa. Ich niewątpliwą zaletą jest na pewno cena, gdyż zakup nowej żarówki halogenowej to wydatek najwyżej kilku złotych. Dodatkowo, wymiana przepalonego źródła światła też nie powinna być specjalnym problemem i w większości samochodów zajmie najwyżej kilka minut.
Niestety, pod względem efektywności oświetlenia reflektory halogenowe zdecydowanie odstają od rozwiązań typu LED. Przede wszystkim żarówki tego rodzaju zużywają ogromne ilości prądu (nawet do 55 W, dla porównania: ksenonowe potrzebują zaledwie 35 W), a przy tym konstrukcja lamp halogenowych nie pozwala na wydobycie się części snopu światła z reflektora, co nie tylko osłabia siłę oświetlenia, ale także przyspiesza zużycie reflektora i żarówki.
Najważniejsi producenci lamp samochodowych
Podobnie jak w przypadku innych części do samochodów, tak i w przypadku lamp na całym świecie funkcjonuje kilkadziesiąt firm produkujących te podzespoły. Wiele z tych przedsiębiorstw produkuje nie tylko części zamienne, ale także elementy na tak zwany pierwszy montaż w fabrykach samochodowych. Innymi słowy, istnieje duża szansa, że w swoim aucie masz reflektory jednej z niżej wymienionych marek.
Najbardziej znane firmy produkujące reflektory to: - Depo (Chiny) - Hella (Niemcy) - Valeo (Francja) - TYC (Tajwan)
Najczęściej zadawane pytania
"Jak wyregulować światła ksenonowe?"
W zdecydowanej większości wypadków auta wyposażone w światła ksenonowe nie posiadają pokrętła do regulacji pionowej reflektorów. Jeżeli jednak zdarzy się, że światła w Waszym samochodzie świecą zbyt nisko/zbyt wysoko, konieczna będzie wizyta w warsztacie, celem wypozycjonowania ksenonów. Niestety, ustawienie ksenonów we własnym zakresie jest praktycznie niemożliwe.
"O czym pamiętać przy wymianie żarówek?"
Jeżeli dokonujemy tej operacji sami, koniecznie pamiętać należy o ostrożnym mocowaniu żarówki w reflektorze. Dodatkowo, uważaj aby nie dotknąć trzonka żarówki palcami, bowiem znacznie zmniejszy to jej żywotność. Zadbaj również o to, by dokładnie zabezpieczyć miejsce mocowania - żarówce szkodzi wilgoć, woda czy brud! I jeszcze jedno. Nie zapominaj, że żarówki zawsze należy wymieniać parami!
"Jak często wymienić żarówki?"
Trudno mówić o jakichkolwiek interwałach w przypadku żarówek halogenowych - owszem, producenci zakładają pewną określoną żywotność, ale jak to często pokazuje praktyka, żarówki potrafią wypalać się znacznie szybciej.
Jak dobrze wypolerować lampy?
Reflektory samochodowe po kilku latach eksploatacji ulegają uszkodzeniu - ich powierzchnia staje się matowa, a na dodatek często pojawiają się na niej odpryski lub zarysowania. Jeżeli nie chcesz wydawać pieniędzy na nowe reflektory, poniżej krótka instrukcja polerowania lamp.
(©smuay / fotolia / 105893922 )
Niezbędne narzędzia: taśma malarska, pasta lekkościerna oraz papier ścierny (gramatury 1200 i 1500), a także misa z wodą.
Na początek warto bardzo dokładnie umyć lampy, usuwając pozostałości zabrudzeń czy kurzu. Dopiero takie działanie da pewność właściwego efektu polerowania. Pamiętaj o usunięciu wszystkich drobnych elementów, jak kamyki, które mogłyby porysować powierzchnię w trakcie tego zabiegu. Po umyciu należy matować lampę za pomocą papieru ściernego 1200, pamiętając o ciągłym moczeniu papieru w wodzie. Po oczyszczeniu powierzchni warto lampę osuszyć, a następnie nakładać pastę polerską do momentu uzyskania satysfakcjonującego efektu.
Uwaga - za pierwszym razem efekt może nie być zadowalający, dlatego procedurę należy powtarzać do skutku.
Dlaczego lampy samochodowe parują?
Nieumiejętna wymiana żarówek czy parciejąca guma wokół reflektora sprawiają, że do wnętrza lampy przedostaje się woda. Czasem bywa też tak, że klosz lampy ma jakieś mikrouszkodzenia, przez które do środka dostaje się wilgoć. W rezultacie, na powierzchni lampy pojawia się para wodna, co znacznie pogarsza jej właściwości związane z oświetlaniem drogi, o efekcie estetycznym już nawet nie wspominając
Jak uszczelnić lampę?
Najprostszym sposobem wydaje się zakup nowego reflektora, lecz jest to często zupełnie bezsensowny koszt, biorąc pod uwagę łatwość zakupu samej uszczelki. Jeszcze prostszym i tańszym sposobem jest przyklejenie uszczelki silikonem, ale wtedy istnieje ryzyko, że zdjęcie takiej lampy (na przykład przy wymianie żarówki) będzie ogromnie trudne.
szukaj po numerze części
Kontakt
Pon-czw: | 8:00-18:30 * |
Pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |
* magazyn wydający towar pracuje do godziny 18:00
Pon-pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |