Zapytaj o części 42 20 59 789

strona główna

części do Twojego auta

Amortyzatory samochodowe - wszystkie informacje!

Amortyzatory samochodowe

Co jest najważniejszym elementem każdego samochodu? Jedną z części, która ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo podróży, ale także ma znaczenie dla komfortu jazdy autem są amortyzatory. Wielu polskich kierowców zdaje się jednak zapominać o ich istnieniu, choć wcale to nie znaczy, że nie dbają o swoje samochody. Z jakiegoś powodu mnóstwo posiadaczy aut szczególną uwagę zwraca na elektronikę auta czy też poszczególne elementy układu napędowego, podczas gdy amortyzatory pozostają nie mniej ważnym ich komponentem. To właśnie dlatego warto nieco więcej wiedzieć na ich temat.

Historia - czyli jak to się zaczęło

Sprężyny są stosowane prawie od początku historii samochodu, a słowo "prawie" ma tu kluczowe znaczenie. Pierwsze pojazdy wyposażone były w coś w rodzaju elementów określanych dziś mianem resorów piórowych (coś na wzór stosowanych w samochodach ciężarowych), lecz ich konstrukcja nie pozwalała na zapewnienie dostatecznego komfortu jazdy kierowcy czy pasażerom.

Resory samochodowe (©tonguy324 / fotolia / 126048997 )

   

Dlaczego tak się działo? Jedną z przyczyn była ogromna różnica pomiędzy masą resorowaną
w przypadku, gdy pojazd pozostawał niezaładowany oraz w sytuacji, gdy został w pełni załadowany. Bardzo często zdarzało się, że pod wpływem nacisku sprężyny zwyczajnie wyginały się. Konstruktorzy próbowali również zwiększyć komfort jazdy stosując twarde sprężyny z dodatkowymi elementami resorującymi, które stały się potem znane jako amortyzatory - problem jednak w tym, że gdy pojazd w nie wyposażony przejechał przez nierówność w drodze, pasażerowie mogli dosłownie wyskoczyć ze swoich siedzeń, pod wpływem siły.

Historia amortyzatorów nabrała rozpędu dopiero po pierwszej wojnie światowej. W 1918 roku pojawia się pierwszy amortyzator hydrauliczny. Same sprężyny standardowo zaczęto montować w autach dopiero w okolicach roku 1927 - pierwszym modelem domyślnie wyposażonym w to rozwiązanie przez fabrykę był Ford A.

Ford model a

Rodzaje amortyzatorów samochodowych

Jakie rozwiązania stosowane są we współczesnych samochodach? Praktycznie każde aktualnie produkowane auto ma amortyzatory olejowe bądź olejowo-gazowe. Na czym polega różnica?

Oba rodzaje amortyzatorów dosyć istotnie różnią się od siebie konstrukcją komory kompensacyjnej. W przypadku amortyzatorów gazowych, znaleźć tam można specjalny tłok (typu "pływającego"), dzięki któremu zawarty tam olej nie pieni się i nie odkłada, co z kolei znacznie podwyższa komfort jazdy i efektywność działania tego elementu. W przypadku amortyzatorów olejowych komora pozostaje cały czas otwarta.

Głównym elementem w amortyzatorach olejowo-gazowych jest rura, dodatkowo wyposażona w tłok. Górna część tej rury zawiera środek smarujący (czyli po prostu olej), a dolna sprężony azot. Z kolei w przypadku sprężyn olejowych, środek smarujący jest gromadzony w specjalnej obudowie, a dzięki specjalnym zaworom, tłoczony jest między rurami w amortyzatorze.

Które amortyzatory są lepsze? Cóż, to zależy od potrzeb użytkownika pojazdu. Amortyzatory gazowe bardzo szybko i efektywnie reagują na nierówności, zapewniając tym samym idealną trakcję. W polskich warunkach są one jednak znacznie bardziej podatne na uszkodzenia.
Z kolei amortyzatory olejowe są niewątpliwie tańsze od swoich gazowych odpowiedników a przy tym zapewniają trochę lepszą trwałość, lecz jednocześnie znacznie wolniej reagują na nierówności co sprawia, że jazda autem wyposażonym w to rozwiązanie może być mało komfortowa.

amortyzatory sachs

Co ciekawe, w jednym modelu stosować można często dwa rodzaje sprężyn. Jeżeli dane auto produkowane było także w wersji przeznaczonej na trudne drogi, to w ofercie sklepów
z częściami znaleźć można zarówno amortyzatory olejowe, jak i gazowe, dedykowane do danego pojazdu.

Amortyzatory pneumatyczne

W wielu autach klasy premium znaleźć można zawieszenie pneumatyczne - zazwyczaj są to limuzyny klasy wyższej oraz ich wersje kombi, a także SUV-y z segmentu luksusowego. Takie rozwiązanie ma znacznie poprawić komfort poruszania się pojazdem, a przy okazji zapewnić stały prześwit pojazdu, niezależnie od stopnia jego załadowania.

Na czym polega to rozwiązanie? Zasada działania wygląda następująco: w momencie uruchomienia rozrusznika (celowo używamy tego zwrotu - coraz rzadziej można znaleźć konwencjonalny kluczyk) układ pobiera powietrze z otoczenia i dostarcza je do poduszki pneumatycznej. To właśnie ten element ma wpływ na wysokość karoserii. Co ciekawe, na wysokość zawieszenia wpływ ma przede wszystkim prędkość jazdy - jeżeli pojazd porusza się z dużą szybkością, to komputer sterujący automatycznie obniża wysokość układu, zapewniając autu lepszą przyczepność.

Rozwiązanie idealne? Cóż, jest tylko jeden problem - koszty. Oryginalne układy zawieszenia pneumatycznego kosztują krocie, co jest szczególnie dotkliwe w przypadku aut z rynku wtórnego, a przy tym jakakolwiek awaria kompresora (elementu odpowiedzialnego za utrzymywanie poziomu zawieszenia) powoduje unieruchomienie auta - dosyć często można to zresztą zauważyć w przypadku starszych Mercedesów klasy S (typoszereg W220).

Mercedes w220 (@Artzzz / Photogenica)

Amortyzatory hydrauliczne

Zdecydowana większość samochodów poruszających się po polskich drogach wyposażona jest w amortyzatory hydrauliczne. Ich budowa jest znacznie prostsza - z zewnątrz przypominają cylinder, który w środku zawiera tłok odpowiedzialny za ruch cieczy (oleju) z przestrzeni pod tłokiem nad tłok. Umieszczone tam zawory odpowiedzialne są za regulację siły tłumienia
w zależności od ściskania i rozciągania amortyzatora, co z kolei wpływa na komfort jazdy.

Poruszanie się autem z amortyzatorami hydraulicznymi jest oczywiście mniej komfortowe niż w przypadku poprzedniego rozwiązania. Z drugiej strony koszty eksploatacji takiego zawieszenia są nieporównywalnie niższe - amortyzatory do popularnych aut kosztują naprawdę niewiele.

Części zawieszenia w motoneo.pl

Wszyscy wiemy jak bardzo polskie drogi potrafią dać się we znaki układom zawieszenia. To właśnie dlatego w motoneo.pl od lat staramy się oferować najlepszej jakości części samochodowe w dobrych cenach. Wybierając kolejne pozycje do oferty dokładnie czytamy ich testy wytrzymałościowe - niezależnie czy chodzi o auta osobowe, ciężarowe czy też terenowe, stawiamy na elementy o najwyższym standardzie!

Nasza oferta amortyzatorów w atrakcyjnej cenie

Interesują Cię tanie części do zawieszenia Twojego samochodu? Zobacz naszą ofertę! Praktycznie do każdego modelu auta, obecnego na polskim rynku, mamy kompleksowy asortyment części zawieszenia. Kupisz u nas zarówno same amortyzatory, jak również poszczególne elementy tych układów - poduszki amortyzatorów, mocowania, osłony oraz inne części.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące amortyzatorów przez klientów

Oto zbiór najczęściej zadawanych nam pytań:

"Czy warto samemu kupować amortyzatory?"

Zdecydowanie tak! To doskonały sposób na dosyć znaczne oszczędności - pamiętaj, że jeżeli zlecisz to mechanikowi to dodatkowo zapłacisz sporą marżę dla warsztatu, co w oczywisty sposób winduje cenę.

"Jak wybrać amortyzator?"

Amortyzatory do tego samego auta potrafią się dosyć znacznie różnić - sama wiedza na temat modelu czy rocznika nie wystarczy. Wybierając amortyzatory pamiętaj o numerze VIN - to właśnie ten element pozwoli na idealne dobranie sprężyn do Twojego samochodu!

"Amortyzatory pneumatyczne - rzeczywiście tak drogie?"

Cóż, ceny i tak dosyć znacznie spadły, a na rynku pojawiło się sporo zamienników. Dodatkowo, w wielu wypadkach można zastąpić zawieszenie pneumatyczne hydraulicznym - aczkolwiek tego rozwiązania nie polecamy ze względu na gorszy komfort.

"Czy amortyzatory wymienia się parami?"

TAK! O ile różnica w sile tłumienia obu amortyzatorów przekracza 15%, lepiej wymienić oba amortyzatory na osi. W przeciwnym wypadku znacznie obniżasz bezpieczeństwo jazdy.

Kiedy wymienić amortyzator?

Tu nie ma reguły. Uśredniona wartość to około 80 tysięcy kilometrów, ale wpływ na nią ma przede wszystkim rodzaj dróg, po których się poruszamy. Zalecamy regularną kontrolę ich stanu na tak zwanych "szarpakach" - kosztuje to kilkanaście złotych, a może uchronić przed nieprzyjemną niespodzianką.

Jak rozpoznać uszkodzenie amortyzatorów? Problem ten objawia się na kilka charakterystycznych sposobów. Po pierwsze, cała karoseria zaczyna się dosyć znacznie kołysać. Auto "nurkuje" podczas hamowania, a w zakrętach staje się mocno niestabilne. Dodatkowo, byle podmuch wiatru potrafi mieć dosyć znaczny wpływ na jego trakcję. Jeżeli zauważysz takie objawy warto sprawdzić zawieszenie!

Graniczną wartością dla amortyzatorów jest zakres tłumienia od 1 do 20%. Warto jednak pamiętać, że sprężyny zapewniające skuteczność od 21 do 40% dają niewiele większy komfort jazdy, dlatego warto zawczasu taką wymianę zaplanować.

Najważniejsi producenci amortyzatorów

I choć firm produkujących amortyzatory stale przybywa, to realnie na rynku liczy się zaledwie kilka marek. Jedną z najbardziej znanych jest oczywiście amerykańska firma Monroe, której produkty często trafiają pod maskę aut na tak zwany pierwszy montaż w fabryce.

amortyzator monroe

Inną istotną marką jest niemiecki Bilstein - wyroby tego koncernu trafiają pod maskę wielu niemieckich aut, na przykład Porsche czy BMW. To przy okazji, jedna z najstarszych firm w tej branży. Nie sposób nie wspomnieć również o marce Sachs, która zaopatruje choćby Volkswagena.
A teraz może czas na coś z Azji? Proszę bardzo - japońska firma Kayaba, która produkuje elementy na pierwszy montaż do aut Toyoty, Nissana, Mitsubishi, ale także Fordów.

Nasz ranking polecanych amortyzatorów

Bardzo często pytacie nas jakie amortyzatory będą najlepsze do Waszego samochodu.
Z doświadczenia wiemy, że nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Amortyzatory firmy Monroe wyróżniają się trwałością - koncern stosuje naprawdę ścisłą kontrolę standardów produkcji. Z kolei niemiecki Bilstein posiada naprawdę szeroką gamę propozycji zamienników do większości aut niemieckich.

Problem wyboru przy konkretnych markach jest znacznie bardziej złożony. Warto pytać sprzedawcę jakie amortyzatory do danego modelu poleca!

szukaj po numerze części

Kontakt

dla tel. stacjonarnych: 801 000 149
dla wszystkich: 42 20 59 789
Oddzwonimy:
Oddział Łódź + infolinia:
Wróblewskiego 90/92
Pon-czw: 8:00-18:30 *
Pt: 8:00-18:00
Sob: 9:00-13:00

* magazyn wydający towar pracuje do godziny 18:00

Oddział Piotrków Trybunalski:
Próchnika 2
Pon-pt: 8:00-18:00
Sob: 9:00-13:00

Udostępnione tutaj dane, w szczególności cała baza danych, nie mogą być kopiowane. Zabronione jest kopiowanie w całości lub w części danych lub całej bazy danych, rozpowszechnianie oraz przekazywanie osobom trzecim bez wcześniejszej zgody TecDoc. Złamanie zasad stanowi naruszenie praw autorskich i będzie prawnie ścigane.