Dwumasowe koło zamachowe - czy warto dopłacać?
Dwumasowe koło zamachowe - czy warto dopłacać?
W większości nowych diesli montowane są dwumasowe koła zamachowe. Dzięki nim następuje redukcja drgań wywodzących się z silnika, co ostatecznie skutkuje mniejszym zużyciem pozostałych elementów i niższym hałasem. Zamontowana między silnikiem, a skrzynią biegów popularna "dwumasa" ma również swój udział w poprawie właściwości jezdnych, podniesieniu komfortu jazdy i bezpieczeństwie.
Dwumasowe koło zamachowe to szczególny rodzaj koła zamachowego, które poza funkcjami, jakie realizuje jego pierwowzór, tłumi drgania skrętne występujące w układzie napędowym oraz redukuje nagły wzrost momentu obrotowego.
Jak działa "dwumasa"?
Aby zrozumieć sposób działania dwumasowego koła zamachowego, warto poznać - w mocnym uproszczeniu - proces funkcjonowania silników. Np. jednocylindrowy, czterosuwowy silnik spalinowy pracuje raz na cztery suwy. Aby zmienić ten fakt i zmusić go do równomiernego biegu wykorzystano koło zamachowe - im większa masa, tym większe opóźnienie w reakcji na dodanie gazu. Do czasu wprowadzenia popularnej "dwumasy", aby zredukować drgania wywodzące się z pracy silnika, przenoszono je do skrzyni biegów powodując jej szybsze zużycie. Od niedawna, w sporej części samochodów, rozdzielono koło zamachowe na dwie części. Jedną powiązano z wałem korbowym silnika, drugą przymocowano do skrzyni biegów łącząc je obrotowo na łożysku. Dodatkowo, pomiędzy obiema częściami zastosowano system tłumiący drgania co pozwoliło osiągnąć zamierzony efekt.
(©loraks / fotolia / 122552655 )
Zalety wykorzystania dwumasowego koła zamachowego
Największą zaletą "dwumasy" jest redukcja drgań. Spore znaczenie ma również zmniejszenie momentu bezwładności silnika, dzięki czemu zmiana biegów jest dużo łatwiejsza. Dwumasowe koło zamachowe pozwoliło dodatkowo na eliminację szarpania i hałasu jeśli mowa o niskich prędkościach obrotowych, co w efekcie prowadzi do mniejszego zużycia paliwa. Sugerując się danymi dostępnymi w katalogach możemy zauważyć, że "dwumasa" pozwala na oszczędności rzędu 5 procent.
Jak dbać o "dwumasę"?
Dwumasowe koło zamachowe to stosunkowo droga część, która wymagać może kosztownych napraw w przypadku niewłaściwego użytkowania. Dlatego też warto znać jej słabe strony i prowadzić pojazd tak, by minimalizować ryzyko uszkodzenia. Negatywnie na żywotność "dwumasy" wpływa jazda na najniższych obrotach. Dlatego warto trzymać się wartości nie niższych niż 1500 obrotów. Podobnie zły wpływ na dwumasowe koło zamachowe mają ostre starty i tzw. strzały ze sprzęgła - efektowna jazda, w tym "palenie gumy" są jak najbardziej niewskazane. Niestosowanie się do powyższych zaleceń może w znacznym stopniu wpłynąć na zużycie "dwumasy". Najpopularniejsze objawy, które powinny zmusić kierowcę do skorzystania z pomocy mechanika to między innymi hałas silnika obecny w trakcie pracy na biegu jałowym, który znika po wciśnięciu sprzęgła, szarpanie pojazdu w trakcie ruszania oraz nierówna praca silnika.
szukaj po numerze części
Kontakt
Pon-czw: | 8:00-18:30 * |
Pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |
* magazyn wydający towar pracuje do godziny 18:00
Pon-pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |