Na jakie uszkodzenia narażone są łożyska i piasty koła?
Łożyska koła
Łożyska, jak można się domyślić, są elementem łożyskującym inny komponent pozwalając przy tym na ruch obrotowy. W samochodach produkowanych we współczesnych czasach, są one połączone z piastą tworząc całość. Piasta jest z kolei elementem koła napędowego, z którym się obraca, osadzonym na osi poprzez łożysko. Integracja tych części wymusza na kierowcach - w razie awarii - konieczność wymiany obu elementów jednocześnie.
Łożysko - wraz ze zintegrowaną piastą - jest podstawowym elementem konstrukcyjnym zawieszenia wielu współczesnych samochodów. Tylko dobrze pracujące powyższe elementy pozwalają na bezpieczną jazdę. Awaria łożyska lub piasty może doprowadzić do zablokowania kół i - w konsekwencji - utraty panowania nad samochodem. Skutki takiego zachowania można wyobrazić sobie samemu...
Czym jest piasta koła? Jakie funkcje pełni łożysko?
Elementem pojazdu, który odpowiada za neutralizację oporów toczenia samochodu jest łożysko. W wielu obecnie produkowanych pojazdach, zintegrowane jest z piastą koła tworząc jedną całość. Piasta koła, mająca spore znaczenie dla bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu, połączona jest z przegubem i wahaczem. Osadzona na osi przez łożysko bierze udział w obracaniu koła. Zazwyczaj jest zespolona z łożyskiem, czasem również z tarczą lub bębnem hamulcowym. W związku z istotnym wpływem na bezpieczeństwo, ale również komfortem jazdy, warto dokonywać regularnych przeglądów stanu technicznego auta i znać objawy uszkodzenia łożyska oraz piasty, by na czas zareagować w razie nieprawidłowości.
Co ma wpływ na zużycie piasty i łożyska?
Zarówno łożysko, jak i piasta, są stosunkowo odpornymi elementami eksploatacyjnymi pojazdu. W związku ze sporym znaczeniem dla bezpieczeństwa podróżujących autem, są również solidnie wykonane. Jednak jak w przypadku innych elementów eksploatacyjnych, mają ograniczoną trwałość. Na długość ich życia wpływ mają między innymi: stan powierzchni, po której jeździmy samochodem, styl jazdy oraz warunki, w jakich użytkujemy pojazd. Zdając sobie sprawę z faktu, że elementy te podążają za kołami, można wyobrazić sobie ile obrotów wykonują w trakcie każdej podróży.
Jakie są objawy zużycia?
Na szczęście nietrudno zorientować się, że łożysko lub piasta mogą być uszkodzone. Pierwszym symptomem zużycia będą sygnały dźwiękowe - buczenie zmieniające brzmienie w trakcie skręcania czy w momencie hamowania, stuki, szum czy odgłosy tarcia świadczyć mogą o kończącym się życiu piasty i łożyska. Jeśli chodzi o jazdę - uszkodzenie jednego z elementów odczujemy dostrzegając luzy w kołach przechodzące w wibracje i drgania kierownicy.
Możliwa jest również sytuacja, w której do łożyska dostanie się woda prowadząc ostatecznie do korozji. W ten sposób owa część zostanie zablokowana unieruchamiając nam pojazd, co może skończyć się tragicznie. Podobne mogą być skutki używania najtańszych części zamiennych lub niedbały, samodzielny montaż - polecamy wizytę u zaufanego mechanika, który z precyzją dokona wymiany zużytych części.
(©stason4ik / fotolia / 165109840 )
Nie bagatelizuj oznak zużycia tych elementów!
Łożyska i piasty koła, jak przystało na elementy eksploatacyjne samochodu, mają ograniczony czas życia. Mimo, iż wykonane są solidnie i wykazują się sporą trwałością, nie "żyją" wiecznie. Jako części mające istotny wpływ na bezpieczeństwo i komfort prowadzenia auta, wymagają szczególnej uwagi kierowców. Jakiekolwiek sygnały wskazujące na ich uszkodzenie wymagają natychmiastowej reakcji. Jeśli ulegną awarii mogą unieruchomić samochód prowadząc do tragicznej w skutkach sytuacji.
szukaj po numerze części
Kontakt
Pon-czw: | 8:00-18:30 * |
Pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |
* magazyn wydający towar pracuje do godziny 18:00
Pon-pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |