Przewody wysokiego napięcia to niezwykle ważna część eksploatacyjna
Przewody wysokiego napięcia
Odpowiadają za dostarczanie prądu wysokiego napięcia z cewki zapłonowej do rozdzielacza, a następnie do świecy zapłonowej. W przypadku nowoczesnych silników droga ta bywa skrócona - cewki nałożone są bezpośrednio na świece. Przewody wysokiego napięcia, bo o nich mowa, często nie są traktowane z należytą dbałością, mimo iż pracują w ekstremalnie niekorzystnych warunkach. Wciąż narażone na zmienne temperatury czy wilgoć "otulone" są izolacją, która dba o ich trwałość i gotowość do znoszenia trudów dnia codziennego.
Do poprawnego działania samochodu niezbędny jest prawidłowo pracujący silnik. By ten wypełniał swoje zadania potrzebuje energii. Za dostarczenie prądu z cewki zapłonowej do świecy zapłonowej odpowiadają przewody wysokiego napięcia. Niestety, nie wszyscy traktują je z należytym szacunkiem dbając o ich wymianę na czas, zgodnie z zaleceniami producentów. Efektem zaniechań może być nierówna praca silnika, gaśnięcie pojazdu oraz problemy z odpalaniem, nie tylko zimą.
Jak zbudowane są przewody wysokiego napięcia?
Najważniejsze elementy przewodów zapłonowych wymienić można na palcach jednej ręki - liczy się izolator, osłona i końcówki. Pierwsze dwa elementy zazwyczaj wykonane są z gumy, silikonu lub innego, podobnego tworzywa sztucznego. Najczęściej polecane są osłony silikonowe, gdyż materiał ten uznawany jest za jeden z najlepszych izolatorów pozwalając by prąd przepływał bezstratnie. Dodatkowo stanowi doskonała ochronę przed zmianami temperatur i substancjami chemicznymi. Jeśli zaś chodzi o końcówki, które nazywa się również terminalami, ważne by były sprężyste łącząc cewkę zapłonową ze świecą.
Jak dbać o przewody zapłonowe?
Odpalając pojazd doprowadzamy do zapalenia mieszanki paliwa i powietrza. Za poprawne wykonanie tego zadania odpowiadają przewody wysokiego napięcia, które przesyłają napięcie wytworzone przez cewkę do świec. Zakłócić ten proces mogą wahania temperatury, wilgotność, uszkodzenia wewnętrzne czy drgania. Przewody same w sobie się nie zużywają, jednak wyżej wymienione czynniki w znacznym stopniu wpływają na ich starzenie. Dlatego też, co 30-50 tys. km lub co trzy lata powinniśmy je wymieniać na nowe, najlepiej przed zimą. Zaleca się również, by wymiany dokonywać razem ze świecami.
(©Ruslan Kudrin / fotolia / 79048286 )
Jakie są objawy nieprawidłowej pracy przewodów?
Przewody wysokiego napięcia biorą bezpośredni udział w zapewnieniu silnikowi prawidłowej pracy dostarczając mu odpowiednią ilość energii. Jeśli silnik zacznie gasnąć, kierowca zauważy problemy z odpalaniem lub stwierdzi, że pracuje nierówno powinien rozważyć wymianę przewodów zapłonowych. Inne objawy zużycia przewodów to między innymi zauważalne osadzanie się sadzy na końcówce rury wydechowej, większe zużycie paliwa czy tzw. "płaskie miejsca" przy przyśpieszaniu.
Nie zapominajmy o przewodach wysokiego napięcia!
Objawy towarzyszące zużytym przewodom zapłonowym zbyt często są bagatelizowane. Jeśli nie chcemy spotkać się z sytuacją, w której podczas dalekiej podróży pojazd odmówi nam posłuszeństwa, nie zapali, powinniśmy pamiętać o wymianie kabli na nowe zgodnie z zaleceniami producentów, nawet, jeśli aktualnie używane z pozoru pracują prawidłowo. Systematyczna kontrola przewodów pozwoli również uniknąć problemów z katalizatorem czy kolektorem ssącym - okresowe przerywanie silnika może doprowadzić do zjawiska noszącego nazwę "backfire", czyli wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej.
szukaj po numerze części
Kontakt
Pon-czw: | 8:00-18:30 * |
Pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |
* magazyn wydający towar pracuje do godziny 18:00
Pon-pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |