Woda destylowana czy płyn chłodzący?
Woda destylowana czy płyn chłodzący?
Odpowiedź na tytułowe pytanie jest jedna woda to absolutnie zły wybór! Pomysły kierowców, którzy latem zalewają silniki wodą, zaś jedynie zimą uzupełniają je płynem chłodzącym są delikatnie mówiąc niewłaściwe. Płyn chłodzący to jedyny słuszny wybór, chyba, że jesteśmy kierowcami sportowymi w trakcie wyścigu płyn może być zbyt niebezpieczny dla uczestników. Układ chłodzenia to jeden z najważniejszych systemów w każdym pojeździe. To on odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika i chroni przed jego przegrzaniem. Dlatego tak ważne jest, by pracował bezproblemowo. Brak regularnych kontroli może doprowadzić do tragicznych w skutkach konsekwencji uszkodzenia silnika wymagającego kosztownej naprawy.
Dlaczego woda destylowana jest złym pomysłem?
Najłatwiejszym i najbardziej obrazowym przykładem ułomności wody jako cieczy mogącej zapewnić silnikowi prawidłową pracę jest zima. W przypadku mrozów najzwyczajniej w świecie woda zamarznie przez co zniszczeniu ulegnie chłodnica wody i blok silnika. Rezultatem będą kosztowne naprawy i unieruchomienie pojazdu na wiele dni. Podobnie sprawa wygląda w lecie woda nie jest w stanie skutecznie odprowadzić ciepła z silnika, w wyniku czego wzrasta ciśnienie, co może skutkować zniszczeniem chłodnicy oraz przewodów. Ciepłą porą woda to również kamień osadzający się w układzie chłodniczym co skutkuje korozją, a w konsekwencji nieszczelnością systemu.
(©pav1007 / fotolia / 116815095 )
Jak dbać o układ chłodzenia?
Aby zapewnić chłodnicy odpowiednie środowisko do pracy, należy dostarczyć jej odpowiednio dobranej substancji płynnej. Po wykonaniu tej czynności można rozpocząć eksploatację pojazdu, nie zapominając przy tym o regularnych kontrolach. Przynajmniej raz w miesiącu należy sprawdzać stan płynu chłodzącego. Jeśli spotkamy się z sytuacją, że poziom jest niższy niż zalecany, należy bezzwłocznie uzupełnić braki. W zimie, okresie wymagającym szczególnej dbałości o silnik, należy sprawdzić temperaturę zamarzania płynu. Jeśli jest zbyt niska należy wymienić go na właściwy lub udoskonalić jego możliwości (obniżyć temperaturę zamarzania) dolewając koncentrat płynu chłodniczego. Szczególnie w przypadku starszych aut warto regularnie kontrolować szczelność układu i sprawdzać czy nie ma wycieków. Jeśli takowe będą miały miejsce należy je wyeliminować uszczelniając układ lub dokonać uszkodzonych elementów na nowe.
Jak często wymieniać płyn chłodniczy?
To jak często będziemy musieli wymieniać płyn w chłodnicy zależy od wielu czynników. Na częstotliwość procesu rzutuje rodzaj użytej cieszy oraz wymagania przedstawione w instrukcji obsługi pojazdu przez producenta. Najczęściej okres ten oscyluje w okolicach 1-3 lat, w niektórych przypadkach będąc nieznacznie wydłużonym. Mowa tu oczywiście o bezawaryjnej pracy i temperaturach nie odbiegających od normy.
szukaj po numerze części
Kontakt
Pon-czw: | 8:00-18:30 * |
Pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |
* magazyn wydający towar pracuje do godziny 18:00
Pon-pt: | 8:00-18:00 |
Sob: | 9:00-13:00 |